آژانس خبری کابل

آژانس خبری کابل

آژانس اطلاع رسانی کابل . خبرونه ، تصاویر ،سیاسی ، اجتماعی . فرهنگی ، ورزشی
آژانس خبری کابل

آژانس خبری کابل

آژانس اطلاع رسانی کابل . خبرونه ، تصاویر ،سیاسی ، اجتماعی . فرهنگی ، ورزشی

زعفران افغانستان برنده جایزه جهانی شد

به گزارش آژانس اطلاع رسانی کابل به نقل از مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت
برای سومین ‌بار زعفران افغانستان جایزه بین‌المللی بهترین زعفران جهان را بدست آورد.
اخیراً انستیتوت بین‌المللی ذایقه و کیفیت، جایزه مدال بلورین و تصدیق نامه سه ستاره طلایی، عالی‌ترین ذایقه و کیفیت سال ۲۰۱۵ میلادی را برای زعفران افغانستان اعطا کرده است.


وزارت زراعت و مالداری با انتشار اعلامیه‌ای می‌افزاید که انستیتوت بین‌المللی آزمایش ذایقه و کیفیت نمایشگاه سالانه محصولات غذایی خود را در پایتخت بلجیم، شهر بروکسل برگزار کرد.  زعفران افغانستان توانست جایزه بهترین زعفران جهان  را در بین بیش از یک هزار و دوصد نوع محصولات مواد غذایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود، بدست بیاورد.  
طی چند سال گذشته این سومین ‌باری است که زعفران افغانستان چنین جایزه‌ای را بدست می‌آورد.


زعفران درافغانستان از سال ۲۰۰۱ بدینسو به شکل رسمی رایج گردیده و در حال حاضر ۸۵۰ هکتار زمین در سراسر کشور تحت کشت زعفران قرار دارد.  وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که تخمیناً دهقانان افغان در سال گذشته از بابت فروش زعفران حدود ۳٫۵ میلیون دالر عاید بدست آورده باشند که این یک رقم قابل ملاحظه بشمار می رود.


در حقیقت این دست آورد بزرگ به همت خود افغان ها و به حمایت مالی کشور های دوست صورت گرفته است.  بدست آوردن جایزه و بلند رفتن گراف عواید بدست آمده از زعفران، نشان دهنده این است که دهقانان کشور بشکل روز افزون به کشت این نبات علاقه میگیرند.


وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور  طی یک کنفراس مطبوعاتی که اخیراً  جهت تشریح پلان کاری صده روزه این وزارت در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت برگزار گردیده بود، روی رشد و تقویه سکتور زراعتی کشور تأکید ورزید. 
زعفران می تواند تصویر متفاوت را از افغانستان نزد جهانیان ترسیم نماید.  دهاقین افغانستان باید به کشت مشروع مشابه زعفران رو بیاورند و دولت با همکاری جامعه جهانی برنامه های انکشافی را برای تقویت از دهاقین راه اندازی نماید.


آگاهان امور اقتصادی به این باور اند که توجه به رشد سکتور زراعتی از یک سو سبب تقویت اقتصاد کشور میگردد و از سوی دیگر زمینه خوب اشتغال را برای رستا نشینان افغانستان فراهم می سازد. 
افغانستان همیشه در مسایلی جایگاه های اول و دوم را بدست آورده که شایسته آن نبوده ولی بدست آورده مقام بهترین تولید را و آن هم در بین بیش از سه صد شرکت تولیدی جهان، چیزی است که همه افغان ها و افغانستان شایسته آن می باشد.  رسانه ها باید در ترویج زعفران و تشویق دهاقین نقش عمده را ایفا نمایند.  بیائید به تولیدات ملی خود ببالیم و از فراورده  های زراعتی خویش از طریق برگزاری نمایشگاه ها، تجلیل نمائیم و این مژده را که زعفران ما جایزه جهانی را بدست آورده به گوش تمام هموطنان خود برسانیم تا همه در این خوشی شریک شوند.  این جایزه نتیجه زحمات خستگی ناپذیز دهاقین ما می باشد.  این دهاقین توانستند به کشور خویش افتخارات را به ارمغان بیاورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.